Dyscyplina - Językoznawstwo
W mocy od: 15 marca 2024
Zasady kwalifikacji
Zasady kwalifikacji
1. Tematyka przyszłych rozpraw doktorskich może dotyczyć następujących zagadnień:
a. Z zakresu filologii polskiej i filologii obcych (angielskiej, germańskiej, romańskiej,
rosyjskiej):
- językoznawstwo historyczne i współczesne,
- językoznawstwo normatywne,
- lingwistyka kulturowa,
- pragmalingwistyka,
- socjolingwistyka,
- psycholingwistyka,
- teolingwistyka,
- mediolingwistyka,
- onomastyka w synchronii i diachronii,
- dydaktyka języka polskiego,
- nauczanie języka polskiego jako obcego,
- językoznawstwo konfrontatywne,
- przekładoznawstwo,
- translodydaktyka,
- glottodydaktyka,
- lingwistyka tekstów specjalistycznych (np. legilingwistyka),
- analiza dyskursu.
b. Z zakresu logopedii:
- teoria i praktyka zaburzeń mowy,
- teoria i praktyka kompetencji lingwistycznej w normie i zaburzeniach,
- diagnoza i terapia rozwoju językowego dziecka,
- nabywanie i rozpad systemu językowego,
- dwu- i wielojęzyczność (gdy jednym z języków jest polski, a drugim - angielski,niemiecki, francuski, włoski, rosyjski),
- lingwistyczne badania eksperymentalne,
- psycholingwistyka,
- neurolingwistyka.
2. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane jest w formie konkursu, w którym ocenie punktowej podlegają:
a) Projekt badawczy zgłaszany przez kandydata, który może być w przyszłości tematem jego pracy doktorskiej. Projekt powinien zatem dotyczyć zagadnień z zakresu językoznawstwa polonistycznego lub filologii obcych (angielskiej, germańskiej, romańskiej, rosyjskiej) tudzież zagadnień z zakresu logopedii. Projekt powinien być napisany w języku polskim lub angielskim (dotyczy to wyłącznie obcokrajowców) i mieć objętość nie mniejszą niż 10 tys. oraz nie większą niż 20 tys. znaków (ze spacjami i bibliografią). Projekt ocenia dwóch recenzentów wyznaczonych przez Przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej spośród pracowników naukowych posiadających uprawnienia do promowania doktorów, specjalizujących się w problematyce, której dotyczy zgłaszany projekt badawczy. Maksymalna ocena projektu badawczego to 15 pkt. Końcową ocenę projektu stanowi średnia punktów przyznanych przez każdego z recenzentów w następujących kategoriach:
- sformułowanie problematyki badawczej: 0–3 pkt.,
- znajomość aktualnego stanu badań: 0–3 pkt.,
- proponowana metodologia: 0–3 pkt.,
- nowatorstwo i wartość poznawcza: 0–3 pkt.,
- możliwości realizacji proponowanego projektu badawczego: 0–3 pkt.
b) Rozmowa kwalifikacyjna (0–20 pkt.), której celem jest sprawdzenie przygotowania i
zainteresowań naukowych kandydata w oparciu o złożony projekt badawczy oraz wiedzy
ogólnej z danej dyscypliny naukowej. Rozmowa może być przeprowadzona w języku polskim
lub angielskim (wyłącznie w przypadku obcokrajowców). Końcową ocenę rozmowy
kwalifikacyjnej stanowi średnia punktów przyznanych przez każdego z członków Komisji w
poszczególnych kategoriach:
- umiejętność ustnej prezentacji projektu badawczego (bez prezentacji multimedialnej): 0–5 pkt.,
- umiejętność uzasadnienia swojego projektu (celu badań, wybranej metodologii): 0–5pkt.,
- umiejętność prowadzenia dyskusji naukowej: 0-5 pkt.,
- ogólna wiedza z zakresu danej dyscypliny: 0-5 pkt.
Kandydaci proszeni będą o umotywowanie wyboru Uniwersytetu Pedagogicznego jako
ośrodka prowadzącego kształcenie w Szkole Doktorskiej. Argumentacja może dotyczyć badań
z danej dziedziny prowadzonych w tejże uczelni lub - w przypadku obcokrajowców - wiodących
prac badaczy polskich z danej dziedziny.
c) Ocena aktywności naukowej w zakresie uprawianej dyscypliny naukowej (0–7 pkt.):
- publikacje naukowe: 0 - 3 pkt.,
- aktywna praca w kole naukowym: 0 - 1 pkt.,
- udział w konferencji naukowej o charakterze międzynarodowym lub ogólnokrajowym z wygłoszonym referatem: 0 - 1 pkt.,
- staż krajowy, zagraniczny lub stypendialny (co najmniej 7dni): 0 – 1pkt.,
- nagrody lub wyróżnienia naukowe, znacząca działalność translatorska, znacząca działalność w zakresie popularyzacji wiedzy o języku: 0 - 1pkt.
Wymagane jest dołączenie odpowiednich zaświadczeń/potwierdzeń, a w przypadku publikacji -wydruk